Aftenvandring 2024

Strandstien ca. 1938

Vandringen fandt sted mandag den 27. maj 2024.

Årets tema var ”En vandretur fra Brønsodde til Bybæk”.

Vi har i den anledning allieret os med Leif Brogaard, som gennem et mangeårigt kendskab til området har erhvervet sig en stor viden om en række af de boliger, vi kommer forbi, lige fra små fiskerhuse til store patriciervillaer.

Leif ledede vandreturen og fortalte historier om både boligerne og deres  beboere de steder, hvor vi har valgt at gøre holdt.

Hvorledes forløb årets aftenvandring 2024?

Bredballe Lokalhistoriske Forening tillader sig at kalde den en stor succes.

På trods af det omskiftelige vejr, som har præget foråret, mødte mere en 90 personer op ved ”Brønsodde fiskeri & bådlaug”´s klubhus mandag den 27. maj 2024 kl. 19.

Endnu en gang holdt vejrguderne deres hånd over os, således vandringen kunne foregå i solskin denne dejlige majaften.

På trods af de mange vejarbejder langs ruten, lykkedes det at holde godt sammen på deltagerne.

Leif Brogaard, som foreningen havde allieret sig med, havde på forhånd udset sig en række steder på ruten, hvor vi kunne samles, når Leif berettede om alt fra små fiskerhuse, almindelige huse, landliggerboliger og patriciervillaer samt deres beboere.

Det er vores opfattelse, at alle fik en virkelig god indsigt i Bredballe Strands udvikling fra fattigt fiskersamfund til i dag, hvor det er et af de mest efterspurgte boligområder i Jylland.

Alle tilstedeværende lyttede godt med, men vi ved godt, at det indimellem kunne være svært at høre alt, hvad Leif sagde, selv om megafonen blev flittigt benyttet.

Foreningen arbejder på at finde en model, som kan forbedre oplevelsen for deltagerne.

Både undervejs og efter vandringen var spørgelysten stor.

Leif kunne med sit indgående kendskab til området og dets beboere stort set svare på alt.

Efter små 2 timers vandring returnerede vi til fiskernes klubhus, hvor den medbragte kaffe og kage blev indtaget, men snakken gik på bedste vis.

Den lokale beboer og suppleant til Bredballe Lokalhistoriske Forening – Ove Christensen – havde medbragt en hel række laminerede fotos fra området, som blev studeret grundigt af de tilstedeværende.

I forbindelse med arrangementet vil foreningen udover at takke for den store opbakning til årets aftenvandring ligeledes rette en stor tak til Leif Brogaard for på bedste vis at have stillet sig til rådighed som guide med sin viden både før, under og efter årets aftenvandring.

Ligeledes vil vi gerne sige tusind tak til ”Brønsodde fiskeri & bådlaug” v/ Karsten Kidmose for at stille deres klubhus og øvrige faciliteter til rådighed for os.

Bestyrelsen for Bredballe Lokalhistoriske Forening